Zašto je Comic Sans najomraženiji font?

7. srpnja 2023.

Povodom obilježavanja Comic Sans Daya odlučili smo istražiti zašto je tipografija toliko važna u dizajnerskom stvaranju i iz kojeg je razloga Comic Sans postao najomraženiji font od kojeg se svim dizajnerima diže kosa na glavi. I ne omražen u smislu: oke nije nam lijep, već omražen do te razine da postoji pokret Anti – Comic Sans čiji su pristalice po gradu lijepili naljepnice sa sloganom: “Ban Comic Sans.” No, idemo redom.

Što je tipografija i zašto je važna?

U prezentaciji bilo koje ideje ili proizvoda, tipografija igra jednu od najvažnijih uloga. Iako ne razmišljamo o tome na takav način, tipografija je posvuda oko nas – u knjigama, novinama, na ekranima mobitela i računala, na prometnim znakovima… Jednostavno, to je tehnika aranžiranja slova i riječi kako bi oni bili čitkiji i vizualno privlačniji. Iako se možda čini tako, tipografija nije samo odabir fonta slova već umjetnost balansiranja stilova fontova i njihovih veličina, razmaka i drugih dizajnerskih elemenata. Pametna upotreba tipografije stvara atraktivan i privlačan proizvod te zaokuplja oko korisnika što posljedično povećava prepoznatljivost brenda i prodaju proizvoda.

Primjer tipografije

Dizajn logotipa treba publici prenijeti puno toga u vrlo maloj veličini i u malo vremena. On ostavlja snažan prvi dojam i pomaže u prepoznatljivosti vaše tvrtke te vas izdvaja od konkurencije. Ne postoje jasna i definirana pravila koji font izabrati za izradu logotipa, no važno je paziti da ide uz odabir boja i ikona brenda.

Svaki font ostavlja određeni dojam te iako postoji preko tisuću fontova, sve ih možemo svrstati u nekoliko osnovnih grupa.

SERIF – najstarija vrsta fonta karakteristična po tome što glavni dio slova završava blagim potezima koje zovemo serif (od nizozemske riječi schreef što znači linija). Zasigurno najpoznatiji serif je Times New Roman, svim bivšim i sadašnjim studentima jako dobro poznat zbog pisanja seminara i završnih radova.

SANS SERIF – vrsta fonta koja izgleda moderno i čisto, a koja je svoju trenutnu popularnost stekla činjenicom da je ovu vrstu fontova lakše čitati na monitorima od serif fontova. S obzirom kako su današnji dizajnerski trendovi usmjereni na jednostavnost i minimalistiku ova se vrsta fonta savršeno uklapa u te trendove što potvrđuje i popularnost fonta Helvetica.

SCRIPT – fontovi koji izgledaju kao da su napisani olovkom ili kistom te imitiraju rukopis odnosno krasopis. S obzirom kako su izuzetno dekorativni, ovi fontovi nisu prikladni za tekst te je njihova upotreba ograničena i najčešće se upotrebljavaju za naslove, slogane i sl. Neki od poznatijih vrsta su Liesel, Amarone i Bayamo.

DISPLAY – grupa fontova u koju spadaju svi dekorativni fontovi koji nisu nužno slični. Koristi se, kao i script fontovi, za naslove i detalje, dok se ne preporučuju za upotrebu u dugim tekstovima jer su nepregledni za čitanje. Najpoznatiji fontovi ove skupine koji se koriste u dizajnu su Brandon Grotesque, Bourton, Spock i Gilroy i naravno Comic Sans koji je dobio titulu najomraženijeg fonta.

Osnovne grupe fontova

Sve zbog psića Rovera

U tolikoj količini fontova nije lako osvojiti titulu najomraženijeg, no kako je to Comic Sansu tako dobro i relativno brzo pošlo za rukom? Krenimo od samih početaka i godine 1994. kada je Microsoftov grafički dizajner Vincent Connare kao inspiraciju za tekst aplikacija za Windows 3.1. odlučio uzeti tipičnu tipografiju stripa. Psiću Roveru koji se korisnicima obraćao kao u stripu i vodio ih kroz program Microsoft Bob zasigurno ne priliči da priča u Times New Romanu te je Vincent odlučio da je programu potreban novi font pa je tako nastao Comic Sans. No, zbog nedostatka vremena za usavršavanjem fonta, ipak nije korišten u tu svrhu te je objavljen nešto kasnije u Windows 95 Plus paketu i korišten u 3D Movie Makeru. I tu dolazi bum! Comic Sans kao jedini zabavni font koji je čitljiv na monitorima računala doživljava svoj procvat.

Psić Rover

 

Zašto je Comic Sans toliko omražen u svijetu dizajna?

Zato što je “iskakao iz paštete”. Na skoro svim reklamama, ručnicima za plažu, novinama, u službenim dokumentima i nevjerojatno, ali istinito – vozilima hitne pomoći. Sve je izmaklo kontroli i grafički su dizajneri upali u kolotečinu uzrokovanu famoznim Comic Sansom. No, zar je to jedini razlog zbog kojeg je 2002. godine nastao Anti-Comic Sans pokret? Pristaše kažu da nije, da je i razmak između slovnih znakova, i to ne svih, ono što ih bode u oči i što prkosi svim pravilima dizajna. Tako na primjer možemo primjetiti kako iza slova F uvijek ostaje veća praznina nego iza drugih znakova. I to nije jedina neujednačenost kod ovog fonta. Ni debljina linija, posebice na spojnicama gdje nastaje masni crni otisak prilikom spajanja dvije linije, nije pravilna.

Comic Sans humor

Ako stavimo po strani nedostatke koje mu se uporno ističu, on zapravo vrlo dobro služi upravo onome za što je u samim počecima i namijenjen. Osim ružne titule najomraženijeg, nosi i titulu potencijalno najboljeg fonta za disleksičare. Upravo ranije spomenute nepravilnosti i asimetrični oblik olakšavaju čitanje jer se slova razlikuju te je djeci i odraslima koji se bore s disleksijom to prednost koju ostali fontovi nemaju.

Prepoznatljivost i popularnost

Do ljudi je, ne do fonta! Loša strana zapravo nije font i njegov izgled već njegova pretjerana i nepravilna upotreba koju su korisnici proveli. Ukoliko niste sigurni koji font upotrijebiti, kakav logotip koristiti ili vam je potrebna izrada vizualnog identiteta, slobodno nam se obratite. Naš dizajnerski i marketinški tim su vam na raspolaganju!

 

Ana Božić