Kreativno starenje uz IT

5. ožujka 2021.

Samo malo…kakvo starenje?! Ofir su mladi ljudi s prosjekom oko 30 godina starosti s tek nekoliko članova koji prosjek čine ozbiljnijim – pa što im je da pišu o starenju? Možda ih je ulovila sjeta ili pred-proljetna depresija?

Ograđujemo se i opovrgavamo depresiju, čak štoviše, pokušavamo usprkos čudnom i izazovnom vremenu ostati pozitivni i optimistični. Prava tema našeg današnjeg bloga nije prolaznost vremena i analiza književnih djela Dostojevskog (s kojim smo u školskim lektirama ponekad zajedno ostarjeli) – već kreativno starenje – termin koji je unazad petnaestak godina ubačen u terminologiju Europske unije.

Nije tajna kako globalno stanovništvo stari, a posebno je to izraženo na području EU. Pretpostavlja se kako će jedan od šest pojedinaca do 2050. godine biti iznad 65 godina. Ipak, s druge strane, ozbiljne su razlike u starijim generacijama koje su bile prije 30-50 godina i danas. Prema procjenama Europske komisije, pretpostavlja se kako Europljani iznad 65 godina starosti imaju potrošačku moć od ukupno 3 bilijuna eura što ih usprkos većim troškovima zdravstva i mirovinskog sustava izdvaja kao zanimljivu kategoriju potrošača. Zaslužili su i svoje ime „Silver economy“ možda „tržište sijedih“ u nedoslovnom prijevodu :), koje objedinjuje upravo zrelu ekipu pojedinaca od 60 godina pa na više predstavljajući ih kao tržišni potencijal, a ne kao teret kako je to često u drugim situacijama.

Pojam kreativnog starenja podrazumijeva uključivanje „seniora“ u različite kulturne, umjetničke, glumačke, sportske, zdravstvene i druge aktivnosti koje im neosporno pomažu u procesu starenja. Bez obzira na spol, obrazovanje, društveni ili bračni status, sudjelovanje starijih u različitim društvenim procesima omogućava im osjećaj uključenosti, angažiranosti te kvalitetnijeg života. Puno je sjajnih primjera kreativnog starenja poput Altentheater-a, Uillinn-a ili pak platformi Technology4Seniors za međusobnu razmjenu iskustava u primjeni tehnologije za starije.

Informacijsko komunikacijska tehnologija duboko je utkana u potrebe starijih osoba, a cjenovna dostupnost informatičkih komponenti i lakoća korištenja daje razloge manje za otpor u primjeni IT u starijoj životnoj dobi. Kreativno starenje podrazumijeva ili štoviše, uvjetuje korištenje IKT-a. Istraživanje iz 2019. pokazuje kako u prosjeku:

  • 70% osoba od 65 godina i stariji provode vrijeme online na dnevnoj razini
  • 82% seniora zna koristiti Internet tražilice i portale
  • oko 75% starije populacije koristi neki oblik aplikacije za komunikaciju (Skype, Viber…)
  • 95% osoba između 65-69 koristi mobilni telefon od kojih 59% pametni telefon. Dodatno, tek 17% starijih od 80 koji koriste mobilne uređaje, znaju se služiti smartphone-om.

Sve navedeno možemo dodatno ažurirati za vrijeme koronakrize gdje su postotci korištenja eksplodirali. Procjenjuje se kako je 47% osoba iznad 75 godina starosti koje nikada ranije nisu koristile IT to upravo počelo činiti za vrijeme globalne pandemije.

Neki od klijenata u Ofiru pripadaju upravo u Silver Economy skupinu. Uvijek nam je drago čuti izazove na koje nailaze, a još draže riješiti im poteškoće ili nejasnoće vezane uz informatičke teme. Ponekad je i nama potrebno više vremena kako optimalno pristupiti problemu. Kreativne ideje odnosno primjene u IT-u, a time i procesu starenja, obuhvaćaju uređaje poput digitalnog asistenta Google Home-a ili pak pametnog usisavača. Svakodnevno korištenje mobilnih telefona pratit će vaše zdravstveno stanje, a u slučaju bilo kakvih nepravilnosti nadležni liječnik može biti direktno kontaktiran. Senzori za pametnu kuću u kombinaciji s navedenim glasovno upravljanim asistentima starijoj generaciji daju veću komociju i osjećaj sigurnosti. Osobama koje vode brigu o njima ponekad i bolji nadzor te mirniji san znajući da je situacija sa „starcima“ pod kontrolom.

Jedno je sigurno. IT pruža odličnu osnovu ili nadogradnju za naše seniore. Bez obzira govorimo li o zdravlju, sigurnosti, obrazovanju ili „samo“ o socijalizaciji – neupitna je uloga informatike u njihovim životima. Uzimajući u obzir trendove starenja stanovništva vjerujemo kako će ova tematika imati sve veći udio u medijima, poslovanju, ali i potencijalnim rješenjima koja će biti potrebna.

Ofirov tim iako po godinama poprilično udaljen od ove starosne skupine rado stoji na raspolaganju svim pripadnicima zrele generacije. Informatičke izazove pokušat ćemo ukloniti odmah kako bi vaše kreativno starenje i zaslužena mirovina bili što ugodniji.

Ofir

Pratite nas na društvenim mrežama!